BALZHÜTTE - TOKANIŠTĚ (ZTRACENO V PŘEKLADU)

BALZHÜTTE - TOKANIŠTĚ (ZTRACENO V PŘEKLADU)


(Františkov, Šumava)


Můj muž Tony umí hovořit několika jazyky, nejlépe asi německy, a tak často při svém hledání procházel i cizojazyčné texty. V archivních materiálech nalézal spoustu inspirace k našim aktivitám. Patřilo k nim i hledání pozůstatků po bývalých obydlích. Zejména ho zajímaly sklářské hutě, jako např. Tobiášova huť – Tobiashütte, neboli Tobiáška, o níž jsem psala v kapitole o Stolovém hřbetu.



Tetřeví studánka


Jednou se stalo, že narazil na informaci o tom, že se měla kdysi na svahu Vysokého stolce nad silnicí mezi Františkovem a Borovými Lady nacházet jakási Balzhütte, tedy Balzova huť, jak to můj milý muž přeložil. Jinak o ní nikde žádná další informace nebyla. Jednoho dne jsme se tedy vydali na velikou výpravu s cílem najít zbytky po této stavbě. Dorazili jsme na místo a začali pátrat. Opravdu se zde nacházely všelijaké náznaky bývalé činnosti našich předků, ale po skleněných střepech žádná památka. Doma se muž snažil ještě něco zjistit o historii oné huti, ale nic. Ani lesníci, ani hajní, nikdo nic nevěděl. 


Vlasatá cesta



Nedalo mi to, a tak jsem se do pátrání vložila já. Německy nevládnu a angličtina mi byla v tomto případě na draka. Nezbývalo mi tedy než otevřít slovník a hledat, jestli slovo Balzhütte nemůže znamenat i něco jiného než Balzova huť. A hleďme! Zjistila jsem, že slovo Balz se dá přeložit jako tokání a že Hütte nemusí být jen huť, ale také chata. Místo, kde se měla huť nacházet, se na mapě jmenuje Tokaniště a najdete tu pramen nazvaný Tetřeví studánka. No, a kdo toká? Tetřevi! Aha – a jsme doma.





Na internetu se toho tenkrát moc najít nedalo, ale dnes se tu dočtete mimo jiné i to, že podobných Balzhütte najdete na našich horách více:


Pozůstatky po dávné lidské činnosti u Tetřeví studánky


Balzhütte v jazyce českém znamená Tokaniště. Takovýchto míst bylo na Šumavě mnoho. Jednalo se o dřevěnou boudu nebo chatku, která byla určena primárně lesním zaměstnancům pro úschovu nářadí a jako dočasné nocležiště. http://www.sumava-modravsko.cz/osady-a-samoty/balzh-utte.html



1. Tetřeví studánka a Tokaniště na Vlasaté cestě, 2. Stolové hřbet (Stolové hory)


Od té doby jsme Balzhütte navštívili několikrát. Je to krásné a tiché místo na Vlasaté cestě, která se opravdu jako vlas klikatí na svahu Vysokého stolce a Stanové hory. V létě po ní občas projedou cyklisté, v zimě běžkaři a nikdo netuší, kolikrát jsme ji já a Tony překřížili při našich výstupech na Stolové hory. Tolikrát, že na ní zůstal kus našich srdcí. Srdcí dvou lidí, kteří už zažívají svá poslední dobrodružství.

















Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

TREMLOVA PILA - HLEDÁNÍ KAMENNÉHO MŮSTKU

FRANTIŠKOV – PODZEMNÍ TOVÁRNA (2. ČÁST)

KUFNEROVA PILA - JAK SE TAM ALE DOSTAT?